Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6145182   El llenguatge i el material manipulatiu com a mitjà per a l'aprenentatge matemàtic
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Primària
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   64SD El llenguatge i el material manipulatiu com a mitjà per a l'aprenentatge matemàtic
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   Al llarg dels anys, el sistema educatiu ha anat evolucionant amb el fi d’oferir propostes d’aprenentatge que ubiquin l’alumnat al centre del mateix i facilitin recursos atractius, útils i funcionals.

El vigent decret d'educació bàsica permet donar un enfocament significatiu i útil a la pràctica educativa. Les situacions d'aprenentatge són el mitjà per a l'assoliment de les competències clau que permeten a l'alumnat esdevenir un agent social competent en l'entorn que l'envolta.

L'àrea de matemàtiques segueix aquesta dinàmica i prioritza l'aprenentatge significatiu mitjançant la manipulació que doni valor als sabers que es tracten. L'aprenentatge, en aquesta dinàmica, afavoreix la recerca i l'autonomia de l'alumnat. És bo, també, complementar-ho amb l'ús d'un bon llenguatge matemàtic que convidi a la reflexió i comunicació entre iguals, afavorint, així, el procés d'aprenentatge.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Conèixer els articles essencials del currículum vigent d’educació bàsica (Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments d’educació bàsica) i les característiques de l’àrea de matemàtiques, per afavorir la programació de les situacions d’aprenentatge.
- Valorar el material matemàtic manipulatiu com a recurs útil per a l’aprenentatge i l'adquisició dels sabers de l’àrea.
- Indagar les possibilitats que ofereixen els reglets de la Maria Antònia Canals com a recurs per a l’adquisició dels sabers matemàtics.
- Complementar les propostes matemàtiques amb l’ús correcte del vocabulari per potenciar la reflexió i construcció del pensament matemàtic.
- Dissenyar situacions d’aprenentatge de l’àrea de matemàtiques, mitjançant l’anàlisi de la seva estructura i per a la seva aplicació, en base de l'aprenentatge significatiu.
  
Continguts   Mòdul 1: Recorregut pel currículum d’educació bàsica
Ens centrem en l’anàlisi dels articles més rellevants del currículum, el Decret 175/2022, d’ordenació dels ensenyaments d’educació bàsica de Catalunya, de 2022, enfocant-nos en l’àrea de matemàtiques. Destaquem els elements clau per a la programació de l’àrea de matemàtiques i l’estructura de l’àrea curricular en relació amb les competències específiques, els criteris d’avaluació i els sabers que permeten donar coherència en la seva aplicació a l’aula.
1. Introducció
2. Precedents curriculars
3. El currículum d’educació básica
4. L’àrea de matemàtiques: Descripció i estructura general i elements clau
5. El Pla de Suport Individualitzat
6. Conclusions
7. Referències bibliogràfiques

Mòdul 2: La importància del llenguatge i del material manipulatiu per a l’aprenentatge de les matemàtiques
Ens centrem en la didàctica de les matemàtiques de Maria Antònia Canals, combinada amb la taxonomia de L. Bloom i la reflexió de l’ús dels materials manipulatius pel tractament dels sabers matemàtics. Pel que fa als materials manipulatius útils per a l’adquisició dels sabers matemàtics, es proposen les possibilitats que ofereixen els reglets de la Maria Antònia Canals, els policubs, els àbacs oberts, el Diagrama de Freudenthal, l’hodòmetre i els miralls. Referent a la taxonomia de Bloom, s’analitza l’itinerari que parteix dels processos cognitius d’ordre inferior fins arribar a assolir els de caràcter superior.
1. Introducció
2. La trajectòria de Maria Antònia Canals
3. El material manipulatiu
4. El vocabulari matemàtic - La taxonomia de Bloom
5. Conclusions
6. Referències bibliogràfiques

Mòdul 3: Les situacions d’aprenentatge en l’àrea de matemàtiques
Reflexionarem sobre l’essència de l’enfocament curricular vigent: les situacions d’aprenentatge. Amb tot, s’encabeix el material manipulatiu en el disseny propi de situacions d’aprenentatge i la formulació de bones preguntes amb relació a la taxonomia de Bloom. Alhora, es contempla l'avaluació de les propostes des del vessant formatiu i formador.
1. Introducció
2. Concepte de les situacions d’aprenentatge, estructura i exemples
3. Avaluació de les situacions d’aprenentatge
4. Conclusions
5. Referències bibliogràfiques
  
Formador/a   Jordi Badosa i Font
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa. En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

Les activitats d'avaluació de cada mòdul són les següents:

MÒDUL 1
Activitat 1. Els currículums de l’educació de Catalunya (Fórum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE REFLEXIÓ. L’activitat té com a finalitat reflexionar sobre els currículums d’educació de Catalunya al llarg dels últims anys i conscienciar sobre la seva evolució.
Activitat 2. Posa’t a prova (qüestionari). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RESOLUCIÓ. Un qüestionari en què figuren preguntes en relació al decret curricular vigent.
Activitat 3. Connectant idees (tasca i fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CREACIÓ I COL·LABORACIÓ. L’activitat té com a finalitat concretar en un mapa conceptual les idees bàsiques del currículum actual en relació amb l’àrea de matemàtiques. Tanmateix, es fomenta la col·laboració mitjançant la publicació al fòrum dels dubtes que puguin sorgir fruit de l’anàlisi.

MÒDUL 2
Activitat 1. El paper del personal docent (fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL PER REFLEXIONAR I COMPARTIR. L’activitat té com a finalitat reflexionar sobre les experiències pròpies amb el material manipulatiu, la competència del seu ús i el vocabulari i el llenguatge pertinent durant les sessions de matemàtiques.
Activitat 2. Material matemàtic (fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RECERCA I DE COMPARTIR. Recerca per descobrir els diferents materials manipulatius que existeixen i compartir-los al fòrum.
Activitat 3. Manipulació del material manipulatiu (tasca i fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CREACIÓ,I APLICACIÓ A L’AULA I DE COMPARTIR. Dissenyar una activitat en què es faci ús del material manipulatiu, el vocabulari i el llenguatge idoni, inspirat en la taxonomia de Bloom.

MÒDUL 3
Activitat 1. És quelcom nou? (fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE REFLEXIÓ. L’activitat té com a finalitat definir el concepte de situació d’aprenentatge. Alhora, analitza la seva pràctica educativa en relació amb les situacions d’aprenentatge.
Activitat 2. Disseny d’una situació d’aprenentatge (tasca i fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CREACIÓ, APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA I DE COMPARTIR. L’activitat té com a finalitat la creació d’una situació d’aprenentatge de l’àrea de matemàtiques que fomenti l’ús del material matemàtic manipulatiu. Així, es permet al col·lectiu de participants familiaritzar-se amb aquest model vigent de planificació de propostes educatives i reflexionar sobre la seva viabilitat a l’aula.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 21/02/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).